دادن لقب اسوره فوتبال جهان به علی دایی توسط سایتsportskeeda
sport

  
 

سایت sportskeeda از علی دایی به عنوان  یکی از اسطوره های فوتبال جهان یاد کرد.

سایت sportskeeda  نوشت: علی دایی برای آنکه تبدیل به یکی از سرشناس ترین بازیکنان فوتبال دنیا شود راه طولانی را طی کرد. او که فارغ التحصیل رشته مهندسی است، فوتبال را از تیم باشگاهی شهر خودش شروع کرد و آنقدر پیشرفت کرد که به بزرگترین باشگاه فوتبال آلمان درآمد.

دایی بدون شک با نفوذترین بازیکن فوتبال ایران است و می توان ادعا کرد که او به تنهایی نام فوتبال ایران را در دنیا بر سر زبان ها انداخت.

او که از باشگاه استقلال اردبیل فوتبالش را شروع کرد، بعد از بازی برای  تاکسیرانی، در دوران جنگ ایران و عراق پیراهن تیم بانک تجارت تهران را بر تن کرد.

 

در شرایطی که تیم ملی ایران به یک مهاجم ویژه احتیاج داشت دایی ۱۹ روز بعد از اولین تجربه ملی اش برای این تیم گلزنی کرد و دیگر هیچوقت دست از این کار نکشید.

جادوگر تهران در ۱۴۸ بازی ملی ۱۰۹ گل برای ایران به ثمر رساند تا رکورد بیشترین گلهای زده ملی جهان را بشکند که پیش از این در اختیار فرانس پوشکاش بود. رکورد او وقتی ارزش بیشتری پیدا می کند که بدانید دایی اولین بازی ملی اش را در سن ۲۴ سالگی انجام داده است.

دایی تنها فوتبالیست مرد دنیاست که تعداد گلهای ملی اش بیشتر از صد گل است. وقتی که او در اوج آمادگی اش بود، اصلا جای تعجب نداشت که تیمهای حریف دو و حتی سه بازیکن خود را مامور مهار کنند تا شاید با انجام خطا روی دایی جلوی گلزنی او را بگیرند اما تلاشهای آنها هیچ نتیجه ای نداشت و او همچنان گل می زد. با وجود تعداد بازی های بالای وی ، موفق به حفظ رکورد فوق العاده ۰٫۷۵ گل در هر بازی شده است.

افرادی وجود دارند که تلاش می کنند به بهانه تیم های ضعیف آسیایی که دایی با آنها روبرو شده  کار او را بی اهمیت جلوه دهند اما عملکرد او در بوندس لیگا در قالب تیم های آرمینیا بیلفلد ، هرتابرلین و بایرن مونیخ و همچنین ایران در جام جهانی ۱۹۹۸ برای ساکت کردن منتقدانش کافی به نظر می رسد.

در حقیقت این باور معروف وجود دارد که فرانس بکن باوئر اسطوره فوتبال آلمان و بایرن شخصا دایی را برای حضور در تیمش انتخاب کرده چرا که عقیده داشته دایی سانتر فورواردی در سطح جهانی است.

علی دایی با حضورش در فوتبال آلمان راه را برای آمدن تعداد دیگری از بازیکنان ایرانی به بوندس لیگا از جمله مهدوی کیا ، وحید هاشمیان و علی کریمی باز کرد. بعد از قهرمانی آلمان با بایرن مونیخ در سال ۹۹ و بازی در لیگ قهرمانان اروپا با پیراهن هرتابرلین، دایی ۳۴ ساله علیرغم پیشنهاداتی که از لیگ برتر انگلیس و لیگ ژاپن داشت، تصمیم گرفت در ایران به فوتبالش ادامه دهد.

درباره دایی این مساله وجود دارد که بخشی از هواداران فوتبال از او به خاطر اصرارش بر حضور در تیم ملی انتقاد کرده بودند چرا که دایی در ۳۷ سالگی با تیم ملی ایران به جام جهانی آلمان رفت تا فرصت بازی به تعدادی از بازیکنان جوان نرسد.

او همیشه می گفت پس از پایان دوران فوتبالش به عنوان بازیکن می خواهد وارد عرصه مربی گری یا مدیریت شود. او تا کنون هدایت تیم های سایپا ، راه آهن و پرسپولیس را در ایران به عهده داشته و همچنین مقطعی هم به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران فعالیت کرد.

اختلافات اندک به کنار  او از سوی میلیون ها نفر از طرفداران ایرانی به خاطر تعصب و تعهدش به تیم ملی ستایش شده و مورد علاقه آنها می باشد. اگرچه شهرت او عمدتا به گلزنی چشمگیر او نسبت داده شده اما علاقه ، عشق  و تعهد برای کشور هم باعث شده موقعیت اسطوره ای او تضمین شود.

به دایی لقب شهریار را داده اند که به معنای پادشاه است اما او علیرغم تمام افتخاراتی که بدست آورده تواضع و فروتنی اش را حفظ کرده است.

اور در مصاحبه اش با فوتبال موندیال گفته: فاکتورهای زیادی باعث شد که من بیشتر از ۱۰۰ گل ملی به ثمر برسانم که اصلی ترینش اعتقاد من به خدا بود. اما در کنار آن عشق بدون قید و  شرط من به کشورم و پیراهن تیم ملی هم تاثیر زیادی در این موضوع داشته. اگر کمک همبازیانم که این گل ها را ساختند نبود نمی توانستم به چنین موفقیتی برسم.

بازیکنانی با مهارت های خارق العاده و هواداران بسیار وجود دارند ، برخی به سمت این می روند که افتخارات زیادی با تیم ها کسب کنند ، اما چه چیزی یک اسطوره می سازد؟ بازیکنان تنها وقتی که عناوین بزرگ به دست می آورند اسطوره نمی شوند ، آنها وقتی اسطوره می شوند که بتوانند به ورزش کمک کنند ، استانداردهای جدیدی برای نسل های آینده خلق کنند ، چیزهای جدید ارائه کنند ، شخصیتی بزرگ به نمایش بگذارند و به اوج تعالی ورزشی برسند.

افتخارات دایی:

-          با ارزش ترین و بهترین گلزن بازیهای مرحله مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴(۴ گل)

-          بهترین گلزن جام ملتهای آسیا در سال ۱۹۹۶(۸ گل)

-          بهترین گلزن تیم ملی ایران در سال های ۱۹۹۰, ۱۹۹۱, ۱۹۹۲, ۱۹۹۳, ۱۹۹۵

-          بازیکن سال فوتبال آسیا در سال ۱۹۹۹

-          عنوان بهترین گلزن بازی های رسمی ملی از سوی فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبال

-          نام گذاری یک ورزشگاه ۲۰ هزار نفری در اردبیل به نام او

 

Goals

Matches

Friendlies

13

29

World Cup Qualifiers

36

51

World Cup

0

5

Asian Championship

14

16

Asian Championship Q.

23

18

Asian Games

9

9

WAFF Tournament

5

4

Other Tournaments

9

17

Total

109

149

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در چهار شنبه 9 مرداد 1392برچسب:,ساعت 22:1 توسط amir reza farshad| |



قالب جدید وبلاگ پیچك دات نت